Studentul Moldovean: Prost sau Prost Lucrat? Profesorii Bătrâni și Viitorul Educației în Moldova Studentul Moldovean: Prost sau Prost Lucrat? Profesorii Bătrâni și Viitorul Educației în Moldova

Studentul Moldovean: Prost sau Prost Lucrat? Profesorii Bătrâni și Viitorul Educației în Moldova

Când ai fost ultima dată într-o universitate din Moldova și ai simțit că ceva nu merge? Poate ai observat studenți care trec cursuri doar pentru că „trebuie să treacă”. Sau poate ai dat peste profesori care, în loc să inspire, par că au rămas blocați în anii ’80, neavând nicio legătură cu realitatea actuală. E timpul să vorbim deschis despre asta! Sunt studenții proști sau e sistemul atât de ruginit că nici nu mai contează?

Cuprins:

  • Admiterea: Totul pentru un număr, nu pentru competență
  • Lecții inutile în era digitală?
  • „Plicul” – moneda tăcută a educației
  • Sistemul – defect din temelii

Admiterea: Totul pentru un număr, nu pentru competență
La început, totul pornește prost. Admiterea la universități a devenit o formalitate. Te-ai întrebat vreodată cum e posibil ca unii studenți abia capabili să scrie corect să ajungă la facultate? Răspunsul e simplu: criteriile de admitere au fost diluate, transformate în niște *farse academice*. Într-o eră în care universitățile se bat pentru studenți, admit pe oricine care poate plăti taxa. Și asta e problema – educația nu mai e despre *competență*, ci despre cine plătește mai mult.

Lecții inutile în era digitală?
Nu doar studenții sunt problema. Să fim sinceri, profesorii au devenit și ei parte din peisajul dezastruos. „Profesorii de azi sunt relicve ale unui trecut glorios, dar irelevant”. Profesorii „de modă veche” se încăpățânează să își predea lecțiile ca acum 40 de ani, fără să le pese dacă studenții chiar înțeleg ceva. Să predai marketing digital dintr-o carte scrisă în 1995? Asta e realitatea! Cât de relevant e un astfel de profesor în era TikTok și AI?. Ai un telefon în buzunar? Ești mai conectat la realitate decât uni din profesorii tăi.

„Plicul” – moneda tăcută a educației
Dar hai să nu aruncăm toată vina pe profesori. Studentul de azi nu e nici el un erou. În loc să se implice activ în procesul de învățare, mulți preferă să-și petreacă timpul pe rețelele sociale. „De ce să învăț când pot copia totul de pe net?”. Realitatea e că motivația lipsește. Mulți studenți nu sunt pregătiți pentru lumea reală și au o abordare leneșă, așteptând să primească totul pe tavă.

Există un secret bine păstrat în universitățile din Moldova: plicul. Restanțele se rezolvă simplu și elegant, cu un „cadou” simbolic. Asta dacă vrei să treci examenul fără să te stresezi prea mult. Și dacă cineva crede că acest fenomen e pe cale de dispariție, mai gândește-te!

Sistemul – defect din temelii
Sistemul educațional din Moldova nu pregătește tinerii pentru piața muncii. Îi pregătește să devină niște roboți care execută, nu să gândească critic. Un student nu învață cum să se descurce în viața reală, ci doar cum să își scrie teza într-un fel care să fie „pe placul” profesorului. Dar cui să prezinte teza? La „moșnegii de 80 de ani”?​

Totul se reduce la un sistem care nu mai funcționează. Un profesor spunea: „Ne prefacem că învățăm, ei se prefac că ne educă.” Aceasta este tragedia educației moderne – o ecuație a mediocrității din care toată lumea pierde.

Nu, studenții nu sunt proști și nici profesorii incapabili. Sistemul e cel care îi face așa! Educația din Moldova trebuie să se schimbe radical dacă vrem ca viitoarele generații să aibă vreo șansă. Însă schimbarea trebuie să înceapă de jos: admiterea trebuie să fie pe merit, profesorii trebuie să iasă din anii ’80, iar „plicul”… ei bine, plicul trebuie să dispară! Dacă nu ne trezim acum, vom rămâne captivi într-o lume educațională care nu duce nicăieri. Vrei asta?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *